۱۷ مهر ۹۳ ، ۲۳:۳۱
در یک شرکت بزرگ ژاپنی مورد بیاد ماندنی اتفاق افتاد.....(نبوغ یک کارمند)
در یک شرکت بزرگ ژاپنی مورد بیاد ماندنی اتفاق افتاد: شکایتی از سوی یکی از مشتریان به کمپانی رسید. او اظهار داشته بود که هنگام خرید یک بسته صابون متوجه شده بود که آن قوطی خالی است.
بلافاصله با تاکید و پیگیری های مدیریت ارشد کارخانه این مشکل بررسی و دستور صادر شد که خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید.
مهندسین نیز دست به کار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند:
« کنترل خط بسته بندی با اشعه ایکس»
بزودی سیستم مذکورد خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسان، دستگاه تولید اشعه ایکس با قسمت های مختلف آن با کیفیت بالا نصب و خط مورد نظر تجهیز گردید.
سپس دو نفر را جهت کنترل دائمی پشت دستگاه ها قرار می دهند که نیازمند تخصص لازم هم هستند تا بتوانند از عبور احتمالی قوطی های خالی جلوگیری نمایند.
نکته جالب توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا، مشکلی مشابه نیز در یکی از کارگاههای کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یک کارمند معمولی و غیر متخصص آن را به شیوه بسیار ساده تر و کم خرج تر حل کرد:
بلافاصله با تاکید و پیگیری های مدیریت ارشد کارخانه این مشکل بررسی و دستور صادر شد که خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید.
مهندسین نیز دست به کار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند:
« کنترل خط بسته بندی با اشعه ایکس»
بزودی سیستم مذکورد خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسان، دستگاه تولید اشعه ایکس با قسمت های مختلف آن با کیفیت بالا نصب و خط مورد نظر تجهیز گردید.
سپس دو نفر را جهت کنترل دائمی پشت دستگاه ها قرار می دهند که نیازمند تخصص لازم هم هستند تا بتوانند از عبور احتمالی قوطی های خالی جلوگیری نمایند.
نکته جالب توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا، مشکلی مشابه نیز در یکی از کارگاههای کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یک کارمند معمولی و غیر متخصص آن را به شیوه بسیار ساده تر و کم خرج تر حل کرد: